Khamis, Januari 16, 2014

Tongkat Ali

Eurycoma longifolia (biasanya dipanggil tongkat ali atau Pasak bumi ) adalah tumbuhan berbunga dalam keluarga Simaroubaceae , berasal dari Indonesia, Malaysia ,Thailand, Vietnam, dan Laos. Ia juga dikenali di bawah nama-nama seperti Penawar pahit , berat sebelah Penawar , bedara merah , bedara putih, lempedu pahit , Payong ali, tongkat Baginda, muntah bumi , petala bumi, Bidara Laut ( Indonesia), Kurus babi (Jawa ), Cay ba Benh (Vietnamese ) dan Tho nan ( Laos ).Kebanyakan nama yang biasa merujuk kepada penggunaan ubat-ubatan tanaman dan kepahitan yang melampau. . "Penawar pahit " diterjemahkan sebagai " daya tarikan pahit" atau " ubat pahit ". Kesusasteraan Lama , seperti artikel 1953 di Jurnal Ekologi, boleh memetik hanya " Penawar pahit " sebagai nama Melayu tumbuhan biasa.

Satu kajian 2010 inventori ethnopharmacological pada Eurycoma longifolia menyatakan: " bahagian-bahagian tumbuhan ini telah digunakan secara tradisional untuk malaria, afrodisiak , aktiviti anti -diabetes , anti-mikrob dan antipiretik.

Dalam satu eksperimen yang dijalankan ke atas tikus jantan , kajian telah mendapati bahawa Eurycoma longifolia meningkatkan jumlah sperma. Para penulis juga melaporkan bahawa paras testosteron plasma Eurycoma longifolia ekstrak dirawat tikus telah meningkat dengan ketara apabila dibandingkan dengan kawalan dan haiwan subur.  

Manakala bukti menunjukkan bahawa satu khusus suplemen Eurycoma longifolia mungkin mempunyai beberapa peranan dalam meningkatkan kualiti sperma, terdapat bukti yang cukup untuk menilainya untuk sebarang kegunaan termasuk rawatan untuk mati pucuk, nafsu seks yang rendah , kanser , malaria dan batuk kering.

Tongkat ali secara tradisinya digunakan untuk prestasi seksual lelaki, tetapi itu adalah peranan darisegi tradisionalnya sahaja. Tongkat ali boleh membantu meningkatkan tenaga, mengurangkan keletihan, dan membantu membina jisim otot. Kemasukan testosterone secara semulajadi daripada tambahan herba ini memberi manfaat kepada lelaki dan wanita. Ia membantu melindungi tulang daripada sebarang kejadian osteoporosis, dan peningkatan dalam jisim otot adalah berguna untuk lelaki dan wanita dalam pelbagai situasi.

Tongkat ali juga juga sesuai untuk meningkatkan aliran darah kerana masalah sendi yang selalu mengalami kekurangan bekalan darah yang mencukupi. Dengan meningkatkan jumlah nutrien kepada struktur sendi dengan menggunakan tongkat ali , badan akan lebih baik serta dapat menyembuhkan tulang rawan yang koyak , ligamen tegang, atau kapsul sendi rosak. Malangnya, penyelidikan ke atas tongkat ali telah menumpukan kepada keupayaan untuk meningkatkan fungsi seksual terhadap lelaki sahaja. Keseimbangan hormon seks ,terutama di waktu peringkat usia yang tinggi, boleh membantu menterbalikkan beberapa keadaan utama yang berlaku disebabkan oleh umur seperti Osteoporosis , penyakit jantung, dan kehilangan kekuatan.




Minuman Tin :- Jus LongJack & Jus LongJack GOLD

 1. Dapat merawat masalah sengal-sengal tulang

 2. Menghilangkan rasa mengantuk dan letih
 3. Mengurangkan masalah sakit pinggang
 4. Mengurangkan masalah penghadaman
 5. Meningkat paras testosterone (hormon yang diperlukan untuk ciri kelakian)
 6. Merawat sakit perut dan mengeluarkan angin dari badan
 7. Memberi tenaga (Madu)
 8. Membantu meningkatkan daya ingatan
 9. Mengurangkan batuk, asma dan tekanan darah tinggi
10. Membantu meningkatkan peredaran darah

Kandungan : 250ML
Harga : RM2.90

Kapsul :- Kapsul LongJack Plus
 1. Mengelakkan keletihan dan mengatasi masalah hubungan seks
 2. Boleh digunakan untuk mengeluarkan kahak.
 3. Melancarkan penghadaman
 4. Meningkatkan dan merangsang keinginan seks bagi lelaki
 5. Mengurangkan rasa penat

Kandungan : 30 Kapsul
Harga : RM 22.80

Kopi :- Kopi LongJack 5+1

 1. Membekalkan tenaga

 2. Membantu masalah penghadaman
 3. Menghilangkan rasa mengantuk dan letih
 4. Meningkatkan ketahanan dan stamina
 5. Membantu mempercepatkan kadar penyembuhan penyakit
 6. Meningkat paras testosterone (hormon yang diperlukan untuk ciri kelakian)

Kandungan : 20 Sache x 25 gm / 10 Sache x 25 gm
Harga : RM17.50 / RM9.50

Tiada ulasan:

Catat Ulasan