Jumaat, Januari 17, 2014

Habbatus Sauda

Tumbuhan herba, BLACK SEED dipercaya berasal dari daerah Mediterania namun dikembangbiakan di berbagai belahan dunia, termasuk Saudi, Afrika Utara, dan sebahagian Asia.

Bentuknya kecil dan berserabut, berukuran tidak lebih dari 3 mm panjangnya, BLACK SEED merupakan tumbuhan bunga fennel biasa (Nigella Sativa) keluarga buttercup (Ranunculaceae).
 
Terkadang ada salah persepsi antara NIGELLA SATIVA dengan tumbuhan herbal fennel (Foeniculum vulgare). Ada dua jenis tumbuhan ini, berwarna ungu kebiru-biruan atau putih. Pusat pertumbuhan bunga tersebut pada bahagian cabang di semua tangkainya ketika daunnya saling tumbuh bertentangan secara berpasangan. Daun di bahagian bawah bentuknya kecil dan pendek, sedangkan bahagian atas lebih panjang (6-10 cm). Batang bunga tersebut boleh mencapai ketinggian 12 sampai 18 inchi sehingga kebahagian buahnya, BLACK SEED yang matang.

NIGELLA SATIVA mengembangbiakan dirinya sendiri dan bentuknya spt sebuah kapsul buah yang mengandungi banyak seed trigonal putih. Ketika kapsul buah tersebut matang, ia akan membuka dan seed yang ada didalamnya akan mengembang, berubah menjadi hitam warnanya ( BLACK SEED ). NIGELLA SATIVA atau BLACK SEED dikenali dengan banyak nama berbeza di setiap tempat. Ada yang menyebutnya Black caraway, ada juga menyebutnya black cumin (Kalonji), atau coriander seeds.

Dalam bahasa Inggeris, tanaman NIGELLA SATIVA lebih dikenali dengan “ Love in a Mist”. Selain itu NIGELLA SATIVA, yang lebih terkenal dan dipakai sejak masa dahulu ini juga disebut Shonaiz di Persia. Hal yang paling berhubungan tentang black seed adalah bahawa tumbuhan ini merupakan sebahagian dari sebuah pendekatan agama untuk kesihatan dan harian manusia. Dengan cara ini, kandungan nutrisi dan fungsi penyembuh yang banyak dalam seed ini dapat membangunkan sistem kekebalan tubuh sepanjang hari, dan juga menyediakan sumber yang optimal untuk menjaga kesihatan dan menyembuhkan penyakit.

Black Cumin (Nigella sativa) Seed kaya dengan kandungan nutrisi Monosaccharides (molekul gula tunggal) dalam bentuk glukosa rhamnose, xylose, dan arabinose. Black Cumin (Nigella sativa) Seed mengandungi non-starch polysaccharide yang berfungsi sebagai sumber serat diet yang sangat berguna. Lima belas asam amino membentuk protein yang mengandungi Black Cumin (Nigella sativa) Seed, termasuk lapan dari asam amino penting. Asam amino tidak dapat diproses secara cukup didalam tubuh kita, sedangkan kita memerlukannya untuk menjaga berat badan. Black seed mengandungi Arginine yang penting pada masa pembesaran. Analisis kimia lanjutan menemukan bahawa Black Cumin (Nigella sativa) seed mengandungi karotin, yang diubah menjadi liver oleh vitamin A.

Black Cumin (Nigella sativa) Seed juga merupakan sumber kalsium, zat besi, sodium, dan potassium. Diperlukan dalam jumlah yang sedikit dalam tubuh, fungsi utama elemen-elemen ini memiliki peranan penting dalam membantu bermacam enzim lainnya. Balck Cumin dan Minyak Black Cumin kaya akan asam lemak, terutama asam lemak esensial tak jenuh ( asam Linoleic dan Linolenic). EFA, terdiri dari asam alfa-Linolenic (omega 3) dan asam Linoleic (omega 6), adalah pembentuk sel dan substansi yang tidak dapat dibentuk dalam tubuh dan oleh kerana itu harus mendapat pengambilan atau melalui makanan yang memiliki kandungan EFA tinggi.


1. Nilai pemakanan

Habbatus sauda kaya dengan:
- monosaccharide glukosa, xylosa.
- polysaccharide
- fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh              dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan
- amino acid yang membentuk protein
- karotene iaitu sumber vitamin A
- kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi

Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine

Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor


Kajian in vitro mendapati habbatus sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria

Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)

Habbatus sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu

Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.



Menurut beberapa hasil penelitian, Habbatus Sauda` memiliki khasiat – dengan izin Allah– :
  1. Menguatkan imuniti sistem pada diri manusia.
  2. Melawan & menghancurkan sel-sel kanker/tumor.
  3. Merawat reumatik, keradangan serta jangkitan. 
  4. Menghentikan dan menyembuhkan penyakit pilek.
  5. Jika digoreng & dibakar kemudian dicium terus-menerus dapat menghapuskan gas (dalam)perut.
  6. Membunuh cacing-cacing parasit jika dimakan sebelum makan pagi dan jika diletakkan di atas perut dari bahagian luar sebagai aromaspa atau luluran.   
  7. Minyaknya bermanfaat untuk menyembuhkan gigitan ular, juga bengkak di dubur dan tahi lalat.
  8. Menghilangkan sesak nafas & sejenis kesulitan nafas, melonggarkan penyumbatan akibat kahak.
  9.  Melancarkan haidh yang tersendat.
  10. Jika dibalutkan, bermanfaat untuk menyembuhkan pening yang parah.
  11. Apabila dimasak dengan cuka bersama kayu pinus dan kemudian dibuat untuk berkumur, maka hal itu akan menghilangkan sakit gigi yang disebabkan sensitiviti terhadap sejuk.
  12. Jika diminum, biji ini akan melancarkan kencing dan haidh
  13. Menyembuhkan gigitan Laba-laba.
  14. Bila dibakar, asapnya dapat mengusir serangga.
  15. Menghilangkan sendawa asam yang berasal dari kahak dan melancholia (gangguan yang disebabkan kesedihan yang terus-menerus/depresi sehingga merosakkan bahagian hempedu).
  16. Menghilangkan Kusta (lepra).
  17. Menghilangkan demam Quartan (yakni demam yang menyerang manusia selama sehari kemudian reda selama 2 hari kemudian menyerang lagi ketika hari ke-4
  18. Jika ditumbuk dan dibuat adunan dengan madu dan air panas dapat menghancurkan batu yang muncul dalam ginjal dan pundi kencing serta sifat diuretic (memperlancar air seni).
  19. Apabila digoreng dan dicium terus-menerus dan dicampur dengan cuka dapat menyembuhkan jerawat dan kudis serta menghilangkan radangan yang lebih kronis dari jerawat (tumor).  
  20. Jika digoreng tanpa minyak dan ditumbuk serta dicampur dengan minyak zaitun kemudian diteteskan ke dalam hidung 3 tetes akan menyembuhkan gejala pelik yang disertai bersin-bersin.
  21. Bermanfaat untuk menyembuhkan bekas gigitan anjing (Rabies) dan senang dari kematian akibat rabies.
  22. Jika dihirup akan bermanfaat bagi hemiplegia (semiparalysis/lumpuh separuh).
  23. Jika disedut melalui hidung akan bermanfaat menghentikan air yang keluar pada mata. 
  24. Jika 2 sudu habbatus sauda direbus dengan air 2 gelas lalu ditambah madu akan menyejukkan perut yang panas

Rasulullah bersabda : “Tidak ada satupun penyakit melainkan di dalam habbatus sauda’ terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian.” (HR. Muslim)

Dari `Aisyah radhiyallahu`anha, Rasulullah bersabda : ” Sesungguhnya Habbatus Sauda’ ini adalah ubat dari segala penyakit, kecuali as-Saam”. Aku berkata (Perawi hadits ini, yakni Khalid bin Sa’ad): “apa itu as-Saam?” dijawab (yakni oleh Ibnu Abi Atiq): “Kematian”. (HR. Bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan